Poradnik

Wzrok to bardzo ważny zmysł, który umożliwia nam odbiór świata zewnętrznego. To również skomplikowany układ, który działa podobnie jak aparat fotograficzny. Najważniejsze elementy tego układu to: rogówka, źrenica, tęczówka, siatkówka, nerw wzrokowy i mózg.

» Wady wzroku

Nazywane również wadami refrakcji – od nazwy zjawiska refrakcji, czyli załamywania promieni świetlnych. Nieprawidłowości w budowie oka powodują, że promienie świetlne ogniskowane są w niewłaściwym miejscu na siatkówce – co objawia się nieprawidłowym widzeniem. Nieostre widzenie obiektów oddalonych wskazuje na krótkowzroczność, natomiast nieostre widzenie obiektów z bliska to wada dalekowzroczności. Dodatkowo rozmazany obraz świadczy o astygmatyzmie.

» Zaćma

Nazywana również kataraktą, polega na zmętnieniu soczewki oka. To proces naturalny związany zestarzeniem się oczu, najczęściej występuje u osób po 55. roku życia. Postępujący brak ostrości widzenia i rozmyty obraz to najczęstsze objawy zaćmy. Jedyną metodą leczenia zaćmy jest trwający około 15 minut zabieg operacyjny – w gabinecie kwalifikuję do zabiegu, który następnie wykonuję w warunkach sali operacyjnej w Prywatnym Szpitalu Weiss Klinik w Chorzowie. Nieleczona zaćma prowadzi z czasem do całkowitej utraty wzroku – na szczęście odwracalnej!

» Jaskra

Choroba związana z podwyższonym ciśnieniem wewnątrzgałkowym, które powoduje uszkodzenie nerwu wzrokowego i zaburzenia widzenia. Jaskra objawia się ograniczeniem pola widzenia, które z  czasem może całkowicie przysłonić obraz. Niestety często przez długi czas nie daje żadnych objawów – stąd u pacjentów nie kontrolujących regularnie zdrowia oczu bywa rozpoznana już w zaawansowanym stadium. Leczenie zachowawcze polega na obniżeniu ciśnienia wewnątrzgałkowego za pomocą odpowiednich leków lub bezbolesnych zabiegów laserowych oraz stałej kontroli poziomu ciśnienia. Zabieg operacyjny, polegający na wykonaniu przetoki (czyli nowej drogi ujścia płynu z oka), jest ostatecznością. Nieleczona jaskra prowadzi do nieodwracalnej utraty wzroku!

» Choroby siatkówki oka

Błyski, plamy w polu widzenia, wykrzywienie obrazu czy nieostre widzenie mogą być objawami nieprawidłowości w obrębie siatkówki oka. Najczęstsze choroby siatkówki to: zwyrodnienie plamki żółtej (AMD), odwarstwienie siatkówki, otwór w plamce żółtej, błona przedsiatkówkowa, retinopatia cukrzycowa, retinopatia nadciśnieniowa. Leczenie zachowawcze polega na przyjmowaniu odpowiednich leków i zmianie diety. Metodami usunięcia zmian chorobowych w obrębie siatkówki oka są bezbolesne zabiegi laserowe i zabiegi operacyjne wewnątrzgałkowe (witrektomia). Leczenie zachowawcze i kwalifikacje do zabiegów odbywają się w gabinecie, a same zabiegi wykonuję w Prywatnym Szpitalu Weiss Klinik w Chorzowie.

Najczęściej występujące schorzenia siatkówki oka:

• odwarstwienie siatkówki
    Bardzo groźna choroba, jeśli nie jest w porę rozpoznana i odpowiednio leczona! Pierwsze objawy to zazwyczaj błyski lub czarne plamki w polu widzenia. W przypadku ich wystąpienia, konieczna jest natychmiastowa konsultacja okulistyczna. Jeśli okulista stwierdzi istnienie przedarcia siatkówki, skieruje na pilny zabieg oblaserowania siatkówki. Jeśli natomiast dojdzie już do przedarcia z uniesieniem siatkówki, wskazany będzie zabieg operacyjny.
  • zwyrodnienie plamki związane z wiekiem (AMD)
    Jedna z najczęstszych obecnie przyczyn pogorszenia widzenia. Występuje w dwóch postaciach: suchej (90%) i wysiękowej (10%). Postać sucha zazwyczaj postępuje bardzo powoli i w ciągu lat dochodzi do stopniowego pogorszenia widzenia centralnego. Nie ma niestety leczenia, które by chorobę usunęło. Leczenie zachowawcze polega na stosowania suplementów diety z luteiną lub tylko na zmianie diety – tak, by dostarczyć siatkówce wszystkie niezbędne substancje w pożywieniu. Postać wysiękowa jest dużo bardziej agresywna i może doprowadzić do znacznego pogorszenia w ciągu nawet kilku dni, gdyż dochodzi do przesięków płynu lub wylewów krwi. Objawem jest pojawienie się ciemnej plamy w centrum pola widzenia, wykrzywienie obrazu, powiększenia lub pomniejszenia obrazu. Wówczas wskazana jest szybka konsultacja i ewentualnie zakwalifikowanie do podania leku w formie zastrzyku do ciała szklistego (Lucentis lub Eylea). Do samodzielnej kontroli stanu siatkówki przydatny jest test Amslera. Patrząc w centralny punkt, wszystkie linie powinny być proste. Ewentualnie zakrzywienia czy rozmazania obrazu mogą świadczyć o zmianach w siatkówce oka:

prawidłowy obraz w przypadku AMD

• otwór w plamce
    To schorzenie dotyczące centralnej części siatkówki. Mechanizm powstawania polega na pociąganiu siatkówki przez ciało szkliste, oderwaniu części siatkówki i powstaniu w tym miejscu otworu w plamce. Ciemne plamy w centrum widzenia i pogorszenie ostrości wzroku to objawy otworu w plamce. Jedyną skuteczną metodą leczenia jest zabieg witrektomii, czyli usunięcia ciała szklistego oraz błony granicznej wewnętrznej siatkówki, z podaniem gazu SF6 lub C3F8.

• błona nasiatkówkowa
    Błony powstają na powierzchni siatkówki samoistnie lub jako skutek urazu lub zmian zapalnych. Objawiają się wykrzywieniem obrazu, a w późniejszych etapach obniżeniem ostrości wzroku. Postępowanie jest uzależnione od stopnia pogorszenie widzenia i wykrzywienia obrazu. W przypadkach niewielkich zaburzeń, wskazana jest kontrola stanu siatkówki za pomocą badania OCT. W zaawansowanych przypadkach niezbędny jest zabieg usunięcia błony.
» Retinopatia cukrzycowa

Choroba pojawia się najczęściej po kilku latach od rozpoznania cukrzycy, polega na mikrouszkodzeniach naczyń krwionośnych oka, co może prowadzić do bezpowrotnej utraty wzroku! Regularne kontrole w gabinecie okulistycznym pozwalają wykryć ewentualne zmiany chorobowe i umożliwiają podjęcie leczenia. W zaawansowanym stadium choroby mogą być konieczne zabiegi laserowe, a w niektórych przypadkach operacyjne siatkówki oka (witrektomia).